Mi is a PC-BONTÓ?

Mi is az a PC-Bontó?

Néhány gondolatban próbáljuk összefoglalni, mi is az a PC-Bontó, mivel foglalkozunk és mivel nem, mit veszünk át, és mit veszünk meg. Amennyiben kérdésére a leírtak alapján nem kapna választ, kérdését felteheti személyesen üzletünkben, vagy a kapcsolat menüpontban megjelölt elérhetőségeinken.

Mivel foglalkozunk?

A számítógép, és a számítástechnikai eszközök jelenleg már szinte háztartásban jelen vannak. Amíg régen a tartós fogyasztási cikkeket úgy gyártották, hogy akár 20-30 évig is használhatók és javíthatók legyenek, a mai termékekre ez már általában nem jellemző. A javítás sok esetben nem lehetséges, vagy gazdaságilag nem hatékony, egyszerűbb és olcsóbb új terméket vásárolni.

Itt jövünk a képbe mi. Új termék vásárlásakor a régi többnyire feleslegessé válik. Sokan kiviszik a garázsba, felteszik a padlásra, évekig gyűjtögetik, majd amikor már egy talpalatnyi hely sincs, megszabadulnak tőle így vagy úgy.

Az ily módon feleslegessé vált számítástechnikai termékek jelentős részét mi megvásároljuk, beszámítjuk az értékét új termék vásárlása esetén, vagy átvesszük elektronikai hulladékként további kezelésre.

Kitől vásárolunk/veszünk át bármit?

Cégektől és magánszemélyektől egyaránt.

Amennyiben magánszemélyként szeretnél eladni nekünk bármit, személyi igazolványt és lakcímkártyát mindenképpen hozz magaddal, erre szükség lesz a vételi jegy kiállításakor.

(félreértések elkerülése végett: „bemondásra” nem vásárolunk meg semmit! hiába tudod a személyi igazolvány számod! vásárlásra kizárólag azután kerülhet sor, hogy a személyes adatok hitelességéről az ÉRVÉNYES igazolványok alapján meggyőződünk!)

18 év alatti magánszemélytől semmi esetben nem vásárolunk, kizárólag a szülő, vagy gyám jelenlétében és beleegyezésével, a szülő vagy gyám nevére kiállított vételi jeggyel.

Cégtől szintén vételi jegyre van módunk vásárolni, azonban a tulajdonjogot valamilyen formában (számla, szállítólevél, vásárlást igazoló blokk, stb.) kérjük igazolni.

Céges SELEJTEZÉSEKET is vállalunk, visszamaradt nagyker és kisker. komplett árukészletek felvásárlásában is szívesen részt veszünk, ennek feltétele, hogy elérhetőségeinken egy tételes listát kapjunk az érintett termékekről. Amennyiben eladni szeretné a termékeket, pontos ármegjelölést kérünk tételesen.

Mi a felvásárlás, beszámítás, és az átvétel között a különbség?

Tegyük tisztába az alapvető fogalmakat:

  • megvásároljuk/beszámítjuk: a jelenlegi technikai körülmények között értékkel rendelkező eszközöket készpénzért megvásároljuk, vagy új termék árába beszámítjuk
  • átvesszük: jelenlegi technikai körülmények között értékkel nem rendelkező, vagy nagyon csekély értékkel rendelkező (elavult, nem keresett) eszközöket átvesszük. Ezekért a termékekért pénzt már nem tudunk adni, de átvesszük további kezelésre, hasznosításra, így nem kerül ki a szemétbe, nem szennyezi a környezetet

Mi az, amit megvásárolunk/beszámítunk?

Főként ezeket a – hibátlanul működő - alkatrészeket keressük:

Laptop (notebook, netbook) - bármilyen, 0-5 év között (lehetőleg többmagos processzorral, DDR2, DDR3 memóriával, SATA HDD-vel)

  • 2 vagy több magos CPU
  • 2 vagy több magos processzor fogadására alkalmas alaplap (sAM3, s775, s1155, stb)
  • 1-2 GB DDR2 RAM
  • DDR3 RAM   
  • 160 GB vagy nagyobb 3,5” SATA HDD (asztali PC-ből származó)
  • 80 GB vagy nagyobb 2.5" notebook SATA HDD
  • PCI-E videokártya
  • 17” vagy nagyobb LCD/LED monitor
  • ATX 500W vagy nagyobb tápegység
  • SATA optikai meghajtó (DVD-író, BlueRay író, stb.)

A „főként” ezeket keressük nem jelenti azt, hogy mást nem vásárolunk meg, ezt egyedi esetben eldöntjük.

Mi az, amit ezen kívül megvásárolunk/beszámítunk?

Az alábbi termékeket is megvásároljuk, nem mindegyiket, de hogy melyiket, azt minden egyes darabnál elbíráljuk. Az, hogy adunk-e érte pénzt, attól függ, számunkra van-e még benne haszonanyag, látunk-e benne értéket:

  • Laptop (notebook, netbook) - bármilyen, 0-5 év közötti kis- és nagy hibás, törött, sérült
  • kishibás LCD monitor
  • lézernyomtató

Mi az, amit átveszünk?

  • számítástechnikai hibás alkatrészek (alaplap, processzor, memória, videokártya, hangkártya, hálózati kártya, stb)
  • hibás LCD monitorok
  • régi (komplett, bontatlan) számítógépek, amelyeknek már nincs beszámítási értéke

Mi az, amit NEM veszünk át és NEM vásárolunk meg?

  • hagyományos (CRT, képcsöves) monitorok
  • nem számítástechnikai termékek
  • perifériák (egér, billentyűzet, hangfalak, tintasugaras nyomtatók, üres számítógépházak)
  • kábelek,
  • nem számítástehcnikai/IT eszközök

Hogy zajlik a felvásárlás, mi a menete?

  • az eladásra szánt eszközt üzletünkbe hozod (céges selejtezésnél, esetleg nagy mennyiségnél kimegyünk). Mindenképpen látnunk kell azt, amire árat mondunk.
  • a behozott termékek alapján kollégánk azonnal megmondja, mi az, amit esetleg megvásárolunk, mi az, amit be tudunk számítani, mi az, amit itt hagyhatsz, mint elektronikai hulladék, és mi az, amit szeretnénk, ha hulladékként sem hagynál itt (magyarul: mi az, ami érdekel minket és mi az, ami nem)
  • kollégánk a minket érdeklő termékekre azonnal mond neked árat (ez az ár az adott paraméterekkel rendelkező, teljesen hibátlanul működő termékre vonatkozik. ha egy adott terméken kisebb hibákat fedezünk fel, ami számunkra még elfogadható, annak függvényében fogunk árat mondani rá)
  • ha ez az ár neked megfelel, írunk egy munkalapot a termékek átvételéről, és leteszteljük őket. ha ez az ár nem felel meg, akkor nincs is miről beszélni tovább, visszaadjuk a termékeket.

A tesztelés általában aznap megtörténik, de előfordul, hogy az átfutási ideje 2-4 nap, az éppen bevizsgálás alatt lévő termékek mennyiségétől, egyéb munkáinktól függően, de ezt minden alkalommal elmondjuk, mikorra lesz meg a teszt.

Hangsúlyozandó, hogy nem minden esetben veszünk át minden, a listán szereplő terméket. Ez függ attól is, hogy az adott típusból éppen mennyi van készleten, vagy mennyire keresett a kérdéses termék.

Egészen eddig díjmentes a szolgáltatás.

  • a végleges árat a tesztelés után, a teszteredmények függvényében tudjuk meghatározni.
  • a tesztek alapján meghatározott végleges árat vételi jegy alapján kifizetjük készpénzben.

Amennyiben a tesztelés után elállsz az eladási szándékodtól (bármilyen okból) egy minimális 2.500 Ft-ot bevizsgálási díjat számolunk fel (ez sajnos nem kompenzálva a ráfordított időt és energiát, de azért van szükség rá, mert sokan eljátszották, hogy behozták a dolgaikat, mintha eladnák, mi felértékeltük, leteszteltük, majd meggondolták, elvitték, és eladták, tudva, hogy jó-e az eszköz és hogy mennyit ér)

Amennyiben a tesztelés alapján az eszköz nem tökéletes, vagy számunkra nem felel meg (azaz mi állunk el a vásárlástól), természetesen ebben az esetben nincs bevizsgálási díj.

És amit a végére hagytunk …. a feketeleves

Ez az a rész, amit általában egy ügyfélnek nem kell elmagyarázni, amit megért, tudomásul vesz, nem sértődik meg, netán tisztában van vele. Viszont van, akinek ezt sajnos le kell írni, el kell magyarázni. Ez a rész minden bántás nélkül nekik szól!

1. Megvárom a teszt eredményét …

Erre nincs lehetőség. Több okból kifolyólag: egyrészt, mert szerencsére rengeteg a munkánk, így azonnal biztosan nem fogunk tudni nekiállni tesztelni, másrészt egy memória, videokártya, vagy winchester tesztelése akár több órát is igénybe vehet. Minden alkalommal az eszközök átvételekor elmondjuk, mikorra lesz meg a teszt eredménye, mikor lehet érdeklődni.

2. Kimegyünk-e megnézni?

Egy-egy gépet, monitort, számítógépet, notebookot nem áll módunkban nálad otthon megnézni. Ennek nagyon egyszerű oka van: az esetek 99%-ában olyan eszközt kell megnézni, ami igazából elektronikai hulladék, számunkra értéket nem képvisel. Ha kimennénk, az nekünk üzemanyag, kocsi használat, idő, energia…. egyszóval nem éri meg.

Céges selejtezés, bezáró üzlet esetén nyilván más a helyzet. Ott előre egyeztetett lista alapján már tudjuk, nagyjából mire számíthatunk, természetesen ott van lehetőség arra, hogy kimenjünk, és a helyszínen megtekintsük a portékákat.

3. A telefonon és e-mailben érdeklődőknek

Természetesen van lehetőség arra, hogy telefonon vagy e-mailben érdeklődj, hogy megvennénk-e valamit. Ehhez azonban tudnod kell az eladásra szánt termék pontos típusát, notebooknál, számítógépnél a paramétereket ha nem is pontosan de legalább nagyjából.

Természetesen árat így sem tudunk rá mondani, mert nem látjuk milyen esztétikai és fizikai állapotban van, vannak-e rajta sérülések, egyáltalán az-e, aminek mondod, stb.

Árat arra tudunk pontosan mondani, ami itt van, látjuk, megfogjuk, körbejárjuk, leteszteljük.

4. Néhány gondolat az eladási / vételi árkülönbségről, hogy tisztán láss.

Az eladási ár nem a vételi ár függvénye. Azaz, ha valamit eladásra kínálsz, ne a mi árainkból indulj ki. Az eladási árainkat ne oszd el, ne szorozd meg, ne vonj ki belőlük X-et és ne vonj belőlük gyököt, feltételezve, hogy ez így nekünk biztosan megéri.

Egyszerűen írd oda, vagy személyes jelenlétnél mondd meg, mekkora az az összeg, amennyiért megválnál az adott hardvertől, erre mi válaszolunk, alapvetően az alábbiak szerint:

  • Köszönjük, egyáltalán nem érdekel
  • Érdekel, az általad megadott áron
  • Érdekel, de az általad megadottaknál szerényebb áron
  • Most nem érdekel

5. A számolgatósoknak

Mielőtt számolgatnád, hogy mely termék eladásán mennyi a hasznunk, gondold meg, hogy a Tőled átvett számítógép, notebook, netbook vagy PC alkatrész eladása után nagyon sokat kell adóznunk, minden eszközt gondosan tesztelünk, fényképezünk, feltöltünk a weboldalra, ami munkaidő, fizetjük a bolt rezsijét, reklámozunk keményen, ami pénz is és munkaidő is, és persze garanciát vállalunk, ami azt jelenti, hogy ha 1 hónapon belül visszahoznak bármit, azt bebukjuk...

Időnként kedvezményeket, akciókat hirdetünk. És persze folyamatosan fejlesztünk, újítunk ( lásd weboldal, facebook, stb.). Emellett nem tértem ki az olyan költségekre, mint pl. a garancia és átvételi jegy nyomtatásához felhasznált papírra és festékre, számlázó programra és ennek kötelező frissítésére, ezek éves szinten szintén elég komoly összeget képviselnek... És persze olyan is van, hogy valami veszít az értékéből, valamit pedig nem tudunk eladni.

Ha mindenképpen számolgatni akarsz, inkább ezen agyalj, vagy próbálj hatékonyabban működő rendszert kitalálni, és nyiss egy boltot.

6. Ha Te mindenképpen ragaszkodsz hozzá, hogy Te jobban értesz ehhez

Kérjük, NE erőszakoskodj, ne kezdj el minket rábeszélni, hogy vegyük meg, mert nekünk nem éri meg, tehát nem fogjuk.

Szépen kérünk, ne oktass ki minket, ne számolgasd a hasznunkat, és ne írogass háborogva, hogy drágábban is el tudod adni.

Ha el tudod adni drágábban, rajta! Ez esetben teljesen felesleges azon vitatkozni, hogy miért nem vesszük meg, nem igaz? :)

Ha kevesled az árat, amit adnánk, akkor tartsd meg a PC cuccodat tartalékba, használd, vagy hirdesd meg aprón, úgy magasabb összeget is kaphatsz érte, de ez utóbbi esetben számítanod kell arra, hogy várhatóan lassabban realizálhatsz belőle bevételt, és Rád hárul az érdeklődők kezelésének és az eladásnak a gondja.

7. Minden egyéb, ami eszünkbe jutott

  • A fizetési mód KP. Készpénz. Nem banki átutalás, nem postai utánvét. Nem foglalkozunk sem zálogba vétellel, sem bizományos értékesítéssel. Beszámítással viszont foglalkozunk: azaz ha nálunk vásárolsz, és egy időben eladsz is nekünk, akkor az általad eladott cucc árával csökkentheted a vételárat. Sőt, levásárlás esetén mindenképpen többet ér az alkatrészed, mint KP-s felvásárlásnál. Természetesen beszámításnál is él az összes többi feltétel, azaz csak akkor vesszük át, ha várhatóan el tudjuk adni, és a teszt is szükséges.
  • A teszt eredményéről telefonon tudsz érdeklődni a 74/463-925 telefonszámon, vagy személyesen az üzletben.
  • A leadott alkatrészekről kiállítunk egy vételi jegyet, ehhez szükséges, hogy hozd Magaddal a személyi igazolványodat. Ezért kizáró tényező a postán történő beszámítás, ugyanis ez esetben nem tudnánk előzetesen tesztelni, és vételi jegyet kiállítani.
  • Csak akkor írj, ha nem félsz az elutasítástól és a "jelenleg nem tartunk igényt a felkínált alkatrészekre" vagy "nem tudjuk a megadott áron megvásárolni a felajánlott pc-t"  szövegek nem gázolnak bele a lelki világodba :) És ha nem kezdesz monológokat írni, hogy miért kell nekünk az alkatrészedet megvennünk, meg hogy szerinted mi mennyit ér :) Hetente nagyon sok ajánlatot kapunk, mindegyikkel nem tudunk, és nem is szeretnénk élni. Szelektálunk, és csak a jó ajánlatokra vadászunk. Szívesen vásárolunk, de nem kötelező nekünk eladnod - ha nem tudunk megegyezni, lépj tovább.
  • Mivel nekünk is megvannak a megszokott beszállítóink ( akik garanciával, utólagos fizetéssel és számlával értékesítenek ) így nyilván akkor éri meg megvásárolnunk az általad felkínált cuccot, ha az ár lényegesen beszállítói ár alatt van.
  • Az ajánlatokra 1-2 munkanapon belül igyekszünk válaszolni. Ha ennyi időn belül nem kapsz választ, küldj egy újabb mailt, hátha elakadt a levél a kábelben:)
  • Megint ismétlem magam, és utálom, hogy ennyire szájbarágósan kell fogalmaznom, de a többséggel ellentétben sajnos vannak, akik nem értelmezik helyesen a fenti pontokat - amennyiben úgy érzed, hogy közéjük tartozol, vagy csak kíváncsi vagy néhány példára és sztorira, görgess a lap legaljára...
  • Ha másod van, akkor is írhatsz ajánlatot, de kevesebb az esélye, hogy pozitív elbírálásban részesül...

8. Felvásárlásos „sztorik” (többnyire a „bár meg se történt volna” kategóriából)

Ez az a rész, ahol kifejtem a felvásárlással kapcsolatos pontok egy részét, és konkrét példákat is írok, amelyekkel szembesültünk pályafutásunk során..

FIGYELEM! Az alábbi példák, sztorik sérthetik egyes emberek lelki világát! Az esetleges sértődésekért felelősséget nem vállalunk!

  • Több ízben jönnek be hozzánk 15+ éves, a 486-os korszakban is gyengének számító alkatrészekkel, mondván, biztosan tudunk kezdeni vele valamit, vagy alkatrésznek jó lesz. Hát nem lesz jó. Kérlek, ilyeneket ne hozzatok.. Természetesen - erre van is jogszabály - ha veszel nálunk egy új gépet, akkor egy régi darabot ( veszélyes hulladéknak számít: hibás, vagy túl régi ahhoz, hogy használható legyen ) kötelesek vagyunk ingyenesen átvenni.
  • Sztori: Jön be az ügyfél egy remek kis alaplappal. A megadott ár jónak tűnt, elkezdtük szemrevételezni a lapot, és hamar találtunk rajta egy nem túl bíztató égési sérülést. "De hát ez nálam működött" - mondja az ügyfél. "Még ha valóban működik, akkor sem szeretnénk, ha leendő vásárlónk gépében egy ilyen sérült alaplap teljesítene szolgálatot, nem gondolja? :)" - válaszolunk. "De csak meg tudjátok javítani..." - kérdés helyett megállapításként hangzik ez el ügyfelünktől. "Ön szerint megérné a munkát és a kockázatot? Egyébként nem javítunk alkatrészt."
  • Ha sok PC cuccod van nagyon jó áron, akkor esetleg, előzetes egyeztetés után el is mennénk érte. Ebbe a kategóriába tartozik az, ha pl. a céged leselejtez 50 db működő használt számítógépet, vagy külföldről hoztál 100 db HDD-t, és értékesítenéd, stb...  Ha azonban a raktárból vagy a padlásról előkerül egy doboz olyan cuccokkal, amik már 5 éve nem láttak fényt, és azt sem tudod, hogy mi fán teremnek, ez esetben ne keress minket azzal, hogy "el kellene jönni és meg kellene nézni", mert a bizonytalanra sajnos nem tudunk egy utat megszervezni. Hozd be a boltba, írj egy mailt a hardverek listájával, vagy legalább pár fényképet küldj, hogy konkrétan lássuk, miről van szó.
  • Sztori: Egy HDD-ket rendszeresen értékesítő ügyfelünk jön be egy használt vinyóval, rögtön nyomjuk is a tesztet, és hamar kiderül, hogy sajnos néhány rossz szektor van a HDD-n. Visszaadjuk, ez így nem jó. "De hát használtam. De hát most is megy, látom!" - ügyfél. "Értjük, hogy használtad, de sajnos ez nem tökéletes. Csak hibátlan alkatrészeket vásárolunk. Lehet, hogy még évekig semmi problémád nem lesz vele, de simán előfordulhat az is, hogy elkezdenek terjedni rajta a rossz szektorok, és ez adatvesztést okozhat. Mindent nagyon szívesen átveszünk Tőled továbbra is, ami hibátlan, de azt nem engedhetjük meg magunknak, hogy a leendő vásárlóink ilyen winchestert kapjanak a pénzükért!" - válaszolunk. "Értem. Mondjuk, ezt a vinyót igazából nem is én használtam..."  :)
  • Gyakran történik az, hogy viszonylag új ( néhány hónapot használt ) alkatrészeket szeretnének értékesíteni, és irányárnak a jelenlegi bolti nettó árat, vagy ami még rosszabb, az eredeti vételár körüli árat jelölnek meg. Sajnos ez így nem játszik. Nagyon nem. Nagyon nagyon nem. Hiszen gondolj bele: bármelyik számtech üzlet a bolti (kiskereskedelmi) nettó ár alatt, nagyker áron be tudja szerezni a szóban forgó pc alkatrészeket, újonnan, teljes garanciával, és - ha jóban van az adott nagykerrel - még utólag is tud fizetni. Tehát magánszemélytől a már használt hardvert csak lényegesen szerényebb áron tudja felvásárolni bármelyik üzlet. És persze mi is. Hirdesd meg aprón, úgy magasabb bevételt remélhetsz. Ja, hogy nem szeretnél várni és érdeklődőkkel alkudozni? Hát valamit valamiért!